9.24.2010

Program Lagi


Pada 25/9/2010 mengikuti program Motivasi Bengkel Pecutan Akhir Tahun anjuran Anjung Minda Resources di Kolej Pendeta Zaba`, UKM bermula 25-26 September 2010. Program seramai lebih kurang 150 orang pelajar yang melibatkan SMK(A) Sungai Ramal,SMK Sri Al-Amin, Bandar Baru Bangi. Sasaran adalah dari peserta yang bakal menghadapai PMR 2010 dan penceramah jemputan adalah dari penggubal soalan.

Antara aktiviti yang diadakan seperti lebih kepada pecutan terakhir khusus untuk pelajar PMR disamping memberi kesedaran kepada mereka tentang situasi mereka sekarang yang dalam ambang peperiksaan. Antara aktivit yang diadakan seperti Team Building,Sesi Penghayatan dan Penyucian Jiwa dll. Kebanyakan para pelajar berpuas hati terhadap program yang dihadiri mereka kerana melalui kem tersebut mereka dapat mengetahui jenis-jenis saoalan yang akan keluar dalam peperiksaan. Dari situ jelas menunjukkan sambutan yang menggalakkan telah diberi oleh para pelajar.

Prorgam berakhir pada keesokan harinya lebih kurang dalam Jam 430 pm. Harapan agar semua para pelajar dapat mendapat menggunakan manfaat yang sepenuhnya melalui program tersebut.

9.20.2010

Terus Melangkah Meggapai Kejayaan...



Salam Syawal..

Malam ni terdetik penulis nak menceloteh,,,ramadhan baru sahaja meninggalkan kita semua,,Kadnag-kadang rasa sayu dan sedih seolah-olah rasa belum je mencukupi menjalankan ibadah puasa ketika ramadhan,,Malam ni hati kadang2 terasa sunyi bila hari semakin hari banyak sangat benda baru yang berlaku dihadapan penulis..

Nak pendekkan cerita, Petang tadi baru dapat satu panggilan dari seorang hamba Allah swt yang mengadu tentang masalah yang dihdapai oleh adiknya yang liar,,..first time daapat klien kadang-kadang rasa gabra dan takut pun ada sebab belum pernah mendapat klien real..bermulanya karier ku sebagai seorang kaunselor..
Penulis dapat klien tupun dr tmpt penulis dapat jemputan untuk memberi pengisian di Masjid Puchong di bawah pengelolaan program JAIS bersama dengan Ab Ikram sahabat perjuangan penulis...

Kadang-kadang rasa kurang berkeyakinan untuk menghadapi situasi ini..Kita tahu nak buat benda tu tetapi tak ada keyakinan..Dan ada pula masalah yang tak sepatutnya hadir tetapi tiba2 hadir...Penulis percaya rasa takut, gementar dan tidak yakin diri itu adalah perkara biasa yang dialami oleh semua orang yang NORMAL. Ini bermaksud, jika kita alami masalah itu, kita termasuk dalam kategori orang yang sihat dan normal. Jika tidak rasa takut dan gementar langsung, itu yang perlu dibimbangkan.

Pertama, teruskan membaca tips-tips yang ada di sini terutamanya yang telah penulis kompilasikan di www.osmanaffan.com/kompilasi.htm. Apa yang selalu kita baca dan fikirkan boleh membentuk corak pemikiran kita. Semakin banyak membaca tentang teknik bercakap dengan penuh yakin, semakin kita cenderung ke arah bercakap dengan keyakinan yang tinggi.

Kedua, suara yang menggeletar selalunya disebabkan ia tidak dikeluarkan dengan kuat. Saya terangkan dan tunjukkan kepada pelajar peringkat universiti di dalam program saya yang suara perlahan akan lebih mudah bergetar. Ia membuat kita kelihatan seperti tidak yakin dan takut. Apabila pendengar mendengar ucapan yang bercampur rasa takut dan tidak yakin diri, mereka mudah hilang minat dan mungkin timbul rasa untuk menambahkan lagi rasa takut kita.

Keyakinan diriJadi, hari ini, apa kata cuba berlatih kuatkan suara. Keluarkan suara dengan kuat dan tegas. Hanya dengan bercakap lebih kuat sahaja akan membuat kita kelihatan dan kedengaran seperti seorang yang sangat yakin. Namun ingat, kuat bukan bermaksud menjerit. Bayangkan kita hendak meninggikan suara untuk memanggil seseorang. Kita mahu panggil sekua hati tetapi kita tidak mahu menjerit. Bagaimanakah bunyinya? (tip, tarik nafas sebelum keluarkan suara).

Akhir sekali, ada dua cara umum untuk manusia mengatasi rasa takutnya. Pertama ialah dengan melarikan diri dan kedua berhadapan dan bersemuka dengan apa yang ditakuti. Rasa tidak yakin bercakap di hadapan khalayak ramai adalah satu ketakutan yang perlu dihadapi dengan cara berhadapan. Kita boleh belajar teori bercakap bertahun-tahun lamanya tetapi ia tidak berguna jika kita masih tidak mampu mencabar diri kita berhadapan dengan ketakutan tersebut.

Penulis cadangkan kita cari peluang sebanyak mungkin untuk berdepan dengan rasa takut ini. Jangan bimbang jika tidak berapa berjaya pada awalnya kerana semua orang berjaya (pada satu tahap) pernah mengalami kegagalan. Percaya atau tidak penulis juga pernah tergolong dalam kategori orang yang sangat takut untuk bercakap di hadapan khalayak ramai kerana masalah lupa apa yang hendak diperkatakan, panik, tidak dapat menyusun idea dengan baik dan sebagainya.

Sekarang, ramai yang tidak percaya bahawa penulis masih lagi rasa berdebar dan takut setiap kali mahu memulakan ucapan. Namun penulis mengawal rasa takut itu dan menukarkannya kepada tenaga yang membuat kelihatan lebih yakin dan mampu meyakinkan semasa berucap...

Buatlah yang terbaik untuk kehidupan kita..

9.12.2010

Raya Melahirkan Keinsafan..


Assalamualaikum..

Baru-baru ini raya ke-2,penulis telah berada di Tanah Perkuburan Bukit Bunga,Kelantan perjalanan memakan masa hampir 2 jam disebabkan jalan sesak di Machang-Kuala Krai..Semenjak penulis berumur 24tahun inilah kali pertama penulis menziarahi kubur moyangku.. Raya tahun ini banyak yang dapat penulis belajar tentang erti kehidupan sebenar terutamanya kehidupan sebelum dan selepas mati.Kematian adalah satu perkara yang pasti akan menjemput manusia. Tak seorang pun dapat mengelak darinya. Walau di mana pun, pasti maut menjemputnya. Ketika tiba saanya tak ada seorang pun yang bisa menangguhkannya.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ

“Setiap jiwa akan merasakan mati, dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdaya.” (Ali ‘Imran: 185)

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكُكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ وَإِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِ اللهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِكَ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللهِ فَمَالِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا

“Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatimu kendatipun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kokoh. Jika mereka memperoleh kebaikan, mereka mengatakan: ‘Ini adalah dari sisi Allah’, dan kalau mereka ditimpa sesuatu bencana mereka mengatakan: ‘Ini (datangnya) dari sisi kamu (Muhammad).’ Katakanlah: ‘Semuanya (datang) dari sisi Allah.’ Maka mengapa orang-orang itu (orang munafik) hampir-hampir tidak memahami pembicaraan sedikit pun?” (An-Nisa’: 78)

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

وَجَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِكَ مَا كُنْتَ مِنْهُ تَحِيدُ. وَنُفِخَ فِي الصُّورِ ذَلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ

“Dan datanglah sakaratul maut dengan sebenar-benarnya, itu adalah perkara yang kamu tidak bisa mengelak lari darinya. Dan ditiuplah sangkakala, itulah hari terlaksananya ancaman.” (Qaf: 19-20)

Kesimpulan

Jika telah kita yakini bahwa seorang yang mati hanyalah membawa amalnya, maka hendaknya kita manfaatkan waktu yang tersisa untuk beribadah kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dan memperbanyak amal shalih. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِي إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ

“Dan infaqkanlah sebagian dari apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu; lalu ia berkata: ‘Ya Rabbku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian)ku sampai waktu yang dekat, sehingga aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang shalih?’.” (Al-Munafiqun: 10)

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam menyatakan:

اغْتَنِمْ خَمْسًا قَبْلَ خَمْسٍ: شَبَابَكَ قَبْلَ هَرَمِكَ، وَصِحَّتَكَ قَبْلَ سَقَمِكَ، وَغِنَاءَكَ قَبْلَ فَقْرِكَ، وَفَرَاغَكَ قَبْلَ شُغْلِكَ، وَحَيَاتَكَ قَبْلَ مَوْتِكَ

“Manfaatkanlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara yang lain: (Manfaatkan) masa mudamu sebelum datang masa tuamu, masa sehatmu sebelum datang masa sakitmu, masa kayamu sebelum masa fakirmu, masa luangmu sebelum datang masa sibukmu, masa hidupmu sebelum datang masa matimu.” (HR. Al-Hakim dan lainnya, dishahihkan Asy-Syaikh Al-Albani sebagaimana dalam tahqiq Iqtidha’ul ‘Ilmi Al-‘Amal)

Kita juga berusaha mengamalkan amalan yang pahalanya terus mengalir kepada kita sampai kita mati: menuntut ilmu agama untuk kita amalkan dan kita ajarkan, shadaqah jariyah, serta mendidik anak-anak kita agar menjadi anak-anak yang shalih. Mudah-mudahan tulisan ini memberikan dorongan semangat bagi kita semua untuk beramal shalih. Walhamdulillah.

9.11.2010

Iklan Raya Timbul Kontroversi






Assalamualaikum..kepada semua pembaca blog yang baru melayari blog penulis ini yang masih banyak kekurangan. Penulis mengambil kesempatan ini mgucapkan selamat ari raya aidilfitri dan maaf zahir batin kepada sahabat2 yang mengenali diri penulis fakir ini..

Pada pagi hari raya ke-3, terasa seolah-olah ingin menulis mungkin sudah agak lama tidak memerah otak maklumlah time cuti-cuti raya ini. Kebetulan pulak, kuat sangat makan lemang dan soto..:) Pagi ini, penulis ingat nak menyentuh tentang isu pengharaman iklan TV3 raya yang telah digantung disebabkan iklannya menimbulkan kontroversi sebab menyentuh akidah. Apa yang cuba dibawa oleh pihak penganjur adalah untuk menyelaraskan tema 1 Malaysia yang dibawa oleh Perdana Menteri YAB Dato` Seri Najib Abd Razak.Tetapi akhirnya sedar tidak sedar iklan tersebut menimbulkan kemarahan umat Islam.

Disini jelas menunjukkan tiadanya tapisan yang dibuat dari peringkat atas. Tiadanya unit-unit agama khususnya dalam TV3 itu sendiri untum membuat teguran ataupun tapisan tentang hal ini. Walaupun permohonan maaf telah dibuat oleh pihak TV3 itu sendiri sepatutnya perkara seperti ini tidak sepatutnya berlaku khususnya di negara kita. Apabila berlakunya keadaan sedemikian, seolah-olah kia tertanya-tanya dimana graduan-grauan Pengajian Islam khususnya adakah tiada tempat untuk mereka di sana untuk memberi teguran. Takkanlah nak tunggu masyarakat membuat teguran. Pihak berkenaan perlu fikirkan inisiatif bagi mengelakkan hal sedemikian berlaku. Janganlah beranggapan masalah ini suatu masalah yang kecil pada hakikatnya ia menyentuh tentang masalah akidah Nampak jelas menunjukkan tiadanya kefahaman tentang islam itu sendiri terutamanya pihak penganjur. Mereka seolah-olah terbawa-bawa Islam Liberal dalam diri mereka.

Disini saya ingin memberi gambaran jelas tentang iklan yang disiarkan..Dan maklumat ini pun saya perolehinya daripada blog sahabat saya. Diharap ianya dapat dijadikan panduan kepada kita semua agar kita cepat-cepat sedar dengan keadaan yang berlaku sekarang.
kelainan. Apakah yang lainnya? sila lihat sendiri videonya di link ini:

http://www.youtube.com/watch?v=YKN5jW8WJ9Y

Di sini ada beberapa ulasan tentang iklan yang dipaparkan. Sama ada pembaca-pembaca yang bijak sekalian hendak mempercayainya atau tidak, terpulang.


Scene 1 - Budak Lelaki Melayu sedang menilik-nilik sebuah buku bergambar di malam yang gelap dalam sebuah pondok buruk beratapkan rumbia dengan bertemankan sebiji mentol. Terdapat sebuah sangkar burung yang tergantung di sebelah kanan tingk...ap yang terbuka.

1.Budak Lelaki Melayu - Orang Melayu
2.Buku - Bible
3.Pondok Buruk Beratap Rumbia - Kemiskinan
4.Malam Yang Gelap - Islam yang mundur
5.Mentol Lampu - Pencerahan (Illumination) - Lucifer@Iblis6.Sangkar Burung - Simbol manusia yang terkurung dan terkongkong dengan ajaran ISLAM7.Tingkap Terbuka - Jalan keluar dari kemiskinan dan kemunduran

Scene 2 - Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok Krismas dan North Star (Bintang Utara), menutup sehelai mukasurat lain bertulisan JAWI yang diterbalikkan (inverted).

1.Mukasurat Bergambar - Bible (Christianity)
2.Mukasurat Jawi terbalik - Al-Quran yang dihinakan
3.Beca Merah - Samaran untuk kenderaan Santa Claus4.North Star - Bintang Kelahiran Horus (Dajjal)
Pokok Krismas - Simbol Paganism

Scene 3 - Keluarnya bintang-bintang kecil beraura yang membawa cahaya dari gambar beca. Budak Melayu delighted (kagum dan gembira). Bintang-bintang berterbangan keluar dari tingkap rumah buruk lalu membentuk sebuah beca merah berlampu lip-lap dengan seorang lelaki separuh abad yang memakai songkok (bukan ketayap) putih dan berambut putih. Lelaki separuh abad mempelawa budak Melayu untuk bersama-sama menaiki beca merah dan seterusnya meninggalkan pondok buruk.

1.Bintang-bintang kecil beraura - Keajaiban, kekayaan, kemahsyuran, kemodenan etc.
2.Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih - POPE - Ketua Agama Kristian
3.Pelawaan Menaiki Beca - Pelawaan Masuk Kristian
Scene 4 - Budak Lelaki Melayu dengan seorang Budak Perempuan Melayu masuk ke dalam beca dan terus duduk bersandar. (Scene ini memaparkan kejayaan memurtadkan (merosakkan) Bangsa Melayu)

1.Budak Lelaki Dan Budak Perempuan Melayu - Bangsa Melayu.
Scene 5 - Beca terbang ke Pulau Pinang, Teluk Intan, dan Kuala Lumpur. Tempat-tempat ini bercahaya dan bersinar (illuminated) dengan kehadiran beca merah.

1.Pulau Pinang - Tempat Illuminati mula bertapak (Francis Light)
2.Teluk Intan, Hilir P...erak (Anson) - Ada Illuminati Lodge kat sini. Rotary club pun bersepah.
3.Kuala Lumpur - Malaysian Illuminati punya capital.

Scene 6 - Tiba-tiba ada satu pasangan tambahan budak lelaki/perempuan melayu dalam beca.

1.Pasangan Melayu Extra - Murtad dan kerosakan makin berkembang dan mendapat sambutan

Scene 7 - Beca berhenti depan unit kondo. Satu pasangan budak Melayu lagi diorang pickup. Budak Melayu Kampung gembira sampai bercahaya-cahaya mukanya.

1. Kondo - Bandar/Middle Class. Budak kampung dah diterima oleh orang bandar. Masuk Kristian adalah cool, urban, modern dsbnya.

Cuba perhatikan, mengapa perlu ada awan yang 'menyalib' setiap menara masjid ini? Kebetulan jugakah ini? Atau memang di setiap menara-menara mana-mana masjid terdapat awan seperti ini?


Apa sebab perlu dipaparkan teratai dalam iklan Aidilfitri sedangkan banyak lagi bunga yang boleh disiarkan. Teratai ini mempunyai bahan yang menyala (pelita) di tengahnya seolah-olah teratai Buddha ketika melakukan upacara keagamaan mereka.

Mungkin gambar ini kelihatan biasa bagi sesiapa yang tidak menyedari tapi secara kebetulan atau tidak, inilah hasil penelitian yang diperoleh..

Rasanya semua sudah makruf tentang bintang 6 bucu yang terpapar bukan? Masya Allah.. Anda punya akal, nilailah kesemua ini dengan akal bijak anda..

Mungkinkah semua ini adalah kebetulan? Banyakkan membaca tentang agenda kafir laknatullah terhadap umat Islam memandangkan iklan ini berkaitan dengan perayaan umat Islam. Ingatlah, Allah berfirman dalam al-Quran: "Tidak akan pernah redha orang2 Yahudi dan Nasrani kerhadap kamu sehingga kamu menuruti telunjuk mereka" (2:120).

9.09.2010

Perjuangan ku bukan setakat ini..


Pada 27-29 Oktober 2010, aku dan sahabat-sahabatku akan membentangkan paper di UMS Kota Kinabalu berkaitan Psikologi..Kali ini, diri ini cuba menghantar sekurang-kurang 2 paper dan alhamdulillah kedua-dua abstrak diterima. Untuk kali ini, tajuk perbentangan aku ini lebih kepada memberi gambaran tentang masyarakat bahawa setiap kehidupan yang berlaku kepada kita semuanya bermula dengan Islam. Islam adalah jalan kehidupan sebenar..

Alhamdulillah impian diriku untuk mengeluarkan seberapa byk prosiding diharap akan tercapai.Selagi aku bernafas dan hidup di dunia ini, aku akan teruskan bidang penulisan ku ini agar dapat jadikan panduan kepada masyarakat. Aku suka jadikan rolemodel iaitu Us Riduan Muhd Noor. Beliau banyak mengeluarkan buku,jurnal dan artikle berkaitan dakwah Islamiah. Harapan aku agar kita smua bersaama-sama memastikan Islam diutamakan dari segala-galanya..Doakan agar semuanya dipermudahkan Allah SWT.Tajuk paperku kali ini berkaitan:

a)Pendekatan Psikologi:Komunikasi Rasulullah SAW ke atas Kanak-kanak Bermasalah Tingkahlaku suatu Analisis

b)Pengaruh filem barat dalam membentuk tingkah laku remaja masa kini suatu analisis

Insan yang bergelar manusia dan khalifah ini mempunyai tanggungjawab yang besar terutama dalam kerja-kerja seperti ini. Walaupun kita tidak terlibat secara langsung seperti reformasi ataupun sebaliknya ini adalah salah satu sumbangan kita dalam kerja-kerja agama. Itu kemahiran yang belum tentu ada pada setiap orang. Pada masa yang sama juga, kerja-kerja dakwah tidak terlepas daripada menerima segala macam ujian bagi mematangkan tahap emosi,tekanan diri, tidak mudah berputus asa, bersedia menerima tohmahan yang direka-reka oleh mereka yang tidak senang dengan Islam walaupun ia datang daripada mereka yang bernama Islam.

Menurut Ustaz Mustafa Masyur dalam risalahnya bertajuk "Zad ad-Du`ah"(Bekalan para pendakwah) ada menegaskan bahawa mana-mana individu yang mewarisi kerja-kerja dakwah seperti yang ditampilkan oleh baginda Rasulullah saw mesti melalui ujian sama ada dilabelkan dengan pemecah belah masyarakat, pengganas dll. Ia tidak lebih daripada menguji tahap kecergasan minda dan sanubari dan mematangkan kesungguhan untuk terus berdakwah.
Apa yang disebut Ustaz Mustafa ada kebenarannya, kerana untuk meraih syurga Allah swt bukanlah satu perkara yang mudah, ia terpaksa dilalui dengan ujian yang pernah disabdakan oleh baginda Rasulullah saw dalam sebuah hadisnya bermaksud:


"Golongan paling dahsyat menerima ujian Allah adalah para anbiya dan kemudian golongan yang serupa dengan mereka (para ulama/pendakwah)."

Kesimpulannya,kita tidak akan mencapai status ummah yang baik melainkan dengan menjalankan tugas menyelamatkan manusia melalui amar makruf dan nahi mungkar. Para pendakwah khususnya insan yang bergelar manusia perlu berusaha untuk merintis jalan mempelbagaikan teknik dakwah yang mudah sampai kepada golongan sasaran. Marilah kita muhasabah diri kita dengan berfikir persoalan-persoalan yang hadir mengenai keadaan masyarakat kita sekarang:

1)Benarkah ulama` kita sekarang sibuk dengan urusan berpolitik?
2)Mengapakah masyarakat kita sekarang sudah tersempang jauh dari landasan Islam?
3)Mengapakah semakin hari,masalah keruntuhan iman umat Islam semakin ketara terutama generasi muda?
4)Adakah disebabkan sistem pentadbiran kita sendiri yang lebih kepada sekularisme sehingga masyarakat tidak snsitif tentang isu-isu besar seperti pemakaian tudung yang dijadikan trend sekarang..Sekiranya perkara-perkara asas ini tidak boleh diselesaikan oleh kita sendiri,apatah lagi nak menyelesaikan maslah yang lebih b esar..Fikir-fikirkanlah kembali wahai sahabat-sahabat seperjuangan ku...

9.08.2010

Diriku Mencari Sinar Kegemilagan


Inilah insan yang fakir dan kerdil bernama Nizam.Baru bermula kareernya seorang motivator selepas mula berkecimpung dalam bidang motivasi. Gambar yang disebelah tu adalah ketikaku sedang memberi ceramah berkaitan motivasi student di Seksyen 4 Tambahan, Bandar Baru Bangi.

Dunia motivasi sebenarnya banyak cabran terutamanya dalam mendidik anak-anak pada masa sekarang yang lebih advance dari diri kita semasa menjadi kanak-kanak dahulu. Kadang-kadang peringkat umur diorang lebih suka mencuba sesuatu yang baru.. Kalaulah dari peringkat awal kita tidak mengawal tingkah laku mereka berkemungkinan akan mempengaruhi tingkah laku mereka,,Mereka akan mudah terjebak dengan perkara-perkara yang tidak sihat.

Dan disebabkan itulah aku memilih dunia motivasi ini. Aku xnak adik adikku jauh terpesong dengan duniawi..Aku xnak adik-adikku mudah terpengaruh dengan dunia baarat..Aku takut macamna keadaan mereka pada tahun 2020 nanti...adakah mereka semakin rosak..adakah masalah pembuangan bayi contohnya akan semakin bertambah..Betullah kata segelintir ahli akademik.:"Kemajuan ssebuah negara maju mempengaruhi tingkah laku masyarakat"..

Kadang2 aku juga turut berfikir

Mampukah kita berdepan dengan kewujudkan penjenayah seksual terhadap kanak-kanak di kawasan kejiranan kita dalam keadaan sikap mementingkan diri sendiri masih menebal dalam budaya kita?Entahlah dengan keadaan media massa kadang2 banyak mebentuk keperibadian negatif terhadap anak-anak..

Aku berharap sangat agar kite semua sedar keadaan skrg ni..Ingatlah perlunya didikan agama diberikan sepenuhnya kepada anak-anak kita khususnya dari peringkat awal..Biarlah sekurang-kurangnya mereka ada asas tentang agama..Dan yang paling penting sentiasalah dekati mereka dengan dunia masjid..Insya allah ,Allah swt akan melindungi kalian..percayalah ape yang aku sampaikan disiini..

Aku mohon seribu kemaafan skiranya penulisan ku ini, menampakkan tidak tersusun,,Itulah kelemahan diriku ini untuk berkaya.harapan agar ianya dapat dijadikan tatapan umum oleh semua,,Insya allah..


Qunut Nazilah,,,


QUNUT NAZILAH

اللهمَّ إناَّ نجعَلُكَ فِى نُحُورِ أعدَاءِناَ وَ نَعُوذُ بِكَ مِن شُرُورِهِم اللهم بَدِّد شَملَهُم و فَرِّق جَمعَهُم وَ شَتِّت كَلِمَتَهُم وَزَلزِل أَقدَامَهُم وَ سَلِّط عَلَيهِم كَلباًَ مِن كِلاَبِكَ يا قَهاَّر يا جَباَّر يا مُنتَقِم يا الله يا الله يا الله

اللهم يا مُنزِلَ الكِتاَبِ ويا مُجرِيَ السَّحاَبِ ويا هاَزِمَ الأَحزَابِ إِهزِمهُم إِهزِمهُم إِهزِمهُم وَانصُرناَ عَلَيهِم

Ya Allah,

Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh-musuh kami,

Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan-kejahatan mereka,

Ya Allah,

Leburkanlah kumpulan-kumpulan mereka,

Pecah-belahkanlah dan kacau-bilaukanlah persatuan mereka,

Goncangkan pendirian mereka,

Dan hantarkanlah anjing-anjing Kamu kepada mereka

Wahai Tuhan Yang Gagah Perkasa,

Wahai Tuhan Yang Maha Menghukum,

Wahai Tuhan Yang bersifat Murka,

Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah,

Wahai Tuhan yang menurunkan kitab,

Wahai Tuhan yang mengarakkan awan,

Wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab,

Kalahkan mereka,

Kalahkan mereka,

Kalahkan mereka,

Dan menangkan kami ke atas mereka.

Ameen…!


Semoga Panjang Umur ....:)

Tepat jam 615 pm...saya dan kkawan satu kelas telah membuat surprise kepada Dr. Salleh di atas hari kelahiran beliau. Pada ketika itu kami dalam kelas Dinamika Kumpulan bawah Dr. Zuria Mahmud..Kami semua bersepakat nak kenakan beliau.Dr. Salleh kelihatan nampak segan dan malu-malu kucing...Kami smua selesa dengan kedua-dua pensyarah kesayangan kami itu...

Cuma ketika itu, hadiah tidak dpat diberi kpada Dr. Salleh sebab smua tu last minute..sekurang-kurangnya kami ingat jasa tenaga pengajar kami slaama ni..

Nanti korang smua buatlah plak untuk hari jadi jejaka nama En. Shahnizam lak..teringin gak katanya nak mcmtu..haa3

p/s:Apepun smga Dr. Salleh dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki..Insya allah

SITI ZULAIKHA...:(


Siti Zulaikha
Album : Insan Istimewa
Munsyid : De Hearty
http://liriknasyid.com

Seandainya tercatat dia milikku
Seandainya tercatat dia untukku
Dekatkanlah daku bermesra padu
Bahagia sentiasa setiap waktu

Tak ingin daku kecewa bercinta
Andai milik bukanlah takdirnya
Bawalah dia sesaujana mata
Biarlah luput kerlipan permata

Biar berjalan di awan gelap
Tanpa cintanya yang kian malap
Takkan lagi daku berharap
Sendirinya berkilau tanpa digilap

Siti Zulaikha engkaulah permata
Penghias seri taman syurgawi
Kasihmu tiada tolok bandingnya
Tersimpul cinta bersama redha-Nya

Siti Zulaikha serikandi kasih suci
Sejernih embun yang putih berseri
Megahlah berdiri tugu cinta ini
Tegak bersama kasih abadi

Namun dengan kuasa yang Esa
Cinta terbiar tersahut disapa
Berputiklah mekar menyinar bahgia
Kasih cinta pada Yusuf mulia

Muhasabah Seorang Fakir...


Tepat Jam 1100 pm,diriku ini telah diamanahkan oleh sahabatku Abg Ikhram untuk memberi ceramah program anti_zina anjuran PDK Petaling Jaya bersama dgn Masjid As-Salam, Puchong..aku telah cuba buat yang terbaik..,tajuk ceramah ku pada malam tu "Matlamat Pemangkin Kejayaan"..alhamdulillah menampakkan respon dari peserta..

Bila tiba sahaja slot abg ikram mengenai mencari keredhaan ALlah di Bulan Ramadhan, aku berasa seronok mendengar apa yang disampaikan..Tetapi bila tiba sahaja beliau membawa diriku dan juga peserta berlayar mencari keredhaan Allah,,,aku gagal sebenarnya.. Kenapakah begitu susah untuk aku mengubah diri ini agar menjadi insan berguna pada mata Ilahi? Kenapa begitu sukar diri ini untuk menerima segala kebenaran yang diajarkan padaku? Begitu hitamkah hati ku ini? Begitu menggunungkah dosa diri ini? Layakkah aku untuk meminta ampunanMu ya Allah? Masih adakah ruang untuk hidayahMu bertapak dalam ruangan hati hitam ini ya Allah?

Kenapa begitu susah diri ini untuk mengalirkan air mata apabila disebut nama yang Maha Esa…? Kenapa begitu berat air mata ini untuk mengalir mendengar nama Rasulullah s.a.w? kenapa begitu jauh diri ini jika dibanding dengan para pejuang Islam yg lain? Aku jua muslim yang sama-sama ingin melihat kebangkitan Islam…. Aku jua muslim yang bersama-sama melawan arus jahiliyah.. Tapi diri ini tetap ku rasakan masih sungguh jauh untuk menghampiri gerbang syurga-Mu ya Allah…… Tapi aku tidak sanggup dengan siksaan api neraka-Mu...

Kenapa aku boleh menitiskan air mata kepada setiap peserta yang mengikuti ceramah aku, tapi bile sahaja menyentuh tentang kalimah Allah,, Ya rasulullah aku gagal menitiskan air mata untuk diriku sendri..Aku tak tahu,,Ya allahh....apakah semua ni semuannya...aku cuba menghayati ape yang disampaikan, dan bulu roma ku pun mengemang, cuma aku tidak dapat menitiskan air mata..Aku cuba brsendirian seorang diri, aku cuba berdoa:

Ya Allah…… Hinanya diri ku ini ya Allah… Kotornya diri ku ini ya Allah… Jijiknya diri ku ini ya Allah… Berilah hidayah padaku ya Allah… Janganlah Kau tinggalkan aku walau sesaat… Pimpinlah aku dalam setiap detik perbuatanku… Aku tidak sanggup jika Kau berpaling dari memandang diri ini… Tidak sanggup ya Allah…. Segala-galanya aku berserah pada Mu… Aku tidak apat membayangkan diriku tanpa pimpinan-Mu ya Allah… Aku tidak sanggup menjadi sehina-hina manusia pada pandangan-Mu… Astaghfirullahalazim… Ampunilah aku dalam setiap kejahilan dan kelekaanku…. Hanya pada Engkau aku bergantung dan mengharap segala-galanya

Air mata membasahi pipi…. Adakah ini air mata keinsafan??? Ini adalah air mata kehinaan yang melanda diri ini… Diri ini sedih dengan apa yg telah hambaMu ini lakukan…. Aku ingin meminta sesuatu dari Mu.. Tapi aku sungguh malu padaMu ya Allah..

Aku teringat perjuangan Hassan Al-Banna.. Aku sangat mengagumi perjuangan beliau… Aku mengagumi perjuangan Syed Qutub… Tapi ya Allah…aku malu ya Allah untuk menyatakannya… Masih layakkah diri ini menyebut nama Hassan Al-Banna? Nama syed Qutub? Masih tersisakah pejuang sepertinya untuk diri ini…. Malunya aku ya Allah dengan permintaan ini... Aku tidak layak memikirkan tentangnya.. Wanita seperti manakah yang Kau pilihkan untuk mereka…? Wanita yang bagaimanakah yang telah Kau pilih untuk melahirkan mereka? Semestinya seperti Zainab Al-Ghazali dan mereka yang seangkatan dengan beliau… Aku ingin sekiranya boleh mendampingi orang-orang sekaliber mereka. Seorang yang hidupnya semata-mata untuk Allah. Mereka tak tergoda rayuan harta dan benda apalagi wanita. Aku ingin sekiranya boleh menjadi seorang ibu bagi mujahid-mujahid seperti Hassan Al-Banna.

Masih tersisakah mujahid seperti Al-Banna untukku ya Allah…? Layakkah diri ini untuk menjadi peniup semangatnya? Aku sungguh malu menyatakannya ya Allah… Sungguh hina diri ini…sungguh kotor diri ini… Sungguh lemah diri ini untuk mujahid seperti mereka… Air mata ini jika dialirkan hingga titisan terakhir, namun ia masih tidak mencukupi untuk menyatakan rasa bersalah dengan dosa-dosa diri ini yang menggunung tinggi... Ya Allah….. Pimpinlah daku… Janganlah Kau tinggalkan aku walau sesaat cuma. Aku tidak sanggup dibiarkan dlm lumpur dosa2 hina…. Ampunilah aku ya Allah…. Astaghfirullahalazim… Astaghfirullahalazim… Astaghfirullahalazim

9.07.2010

Selamat Hari Raya


Ramadhan sudah ingin melabuhkan tirainya..

Syawal menghampiri kita

sebagai manusia biasa saya ingin mengucapkan

"Selamat Hari Raya Aidilfitri"

maaf zahir dan batin

diharapkan agar sinar Syawal dapat dirasai lagi

pada 1432H akan datang

olah itu, saya dengan bangganya

ingin berkongsi amalan-amalan yang telah diajar oleh Rasulullah s.a.w sempena menyambut ketibaan hari lebaran Aidilfitri ini...

adaptasi daripada:

http://pakarhowto.com/tag/cara-solat-hari-raya

jom baca sama2

1. Bertakbir
Bertakbir pada tarikh 1 Syawal bersempena Aidilfitri merupakan suatu amalan yang disyariatkan. Takbir pada hari Aidilfitri bermula ketika terlihatnya hilal (anak bulan) dan berakhir setelah selesainya kemuncak hari raya, iaitu ketika imam selesai berkhutbah. Firman Allah S.W.T:“Supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), supaya kamu membesarkan Allah (dengan bertakbir) kerana telah memberi petunjuk-Nya kepada kamu dan supaya kamu bersyukur.” – Surah al-Baqarah:185.
Adalah juga disunnahkan untuk kita bertakbir disepanjang perjalanan dari rumah kita menuju ke masjid untu menunaikan solat Aidilfitri. Menurut Syeikh Muhammad Nasiruddin al-Albani r.h:“Mengenai syariat bertakbir (pada hari raya Aidilfitri) yang perlu dilakukan oleh kaum muslimin ialah bertakbir dengan suara lantang ketika dalam perjalanan menuju ke tempat solat walaupun kebanyakan umat Islam mula memandang remeh sunnah ini.” – RujukKitab Meneladani Rasulullah S.a.w Dalam Berhari Raya, karya Syeikh Ali Hassan bin Ali al-Halabi al-Atsari, ms. 32
Bertakbir sejak mula keluar dari rumah bertujuan menyerlahkan syiar Islam di setiap pelusuk jalan yang dilalui ketika menuju ke tempat solat.
2. Lafaz ucapan selamat pada hari raya Aidilfitri
Majoriti amalan umat Islam di Malaysia akan mengucapkan antara satu sama lain pada hari lebaran dengan ucapan ‘Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin’. Namun, apa yang lebih bertepatan dengan amalan para salafussoleh dalam meneladani sunnah Nabi s.a.w adalah sebagaimana yang diceritakan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-’Asqalani r.h yang dinukilkan daripada Jubair bin Nufair r.a katanya:“Apabila para sahabat Rasulullah s.a.w bertemu di hari raya, sebahagian mereka mengucapkan kepada yang lain ‘taqabbalullah minna waminka’ (Semoga Allah menerimaamalan kami dan amalanmu).” – Rujuk Fath al-Bari, al-Hafiz Ibn Hajar al-’Asqalani, , jil. 5, ms. 270-271. Menurut beliau hadis ini berstatus hasan.
3. Meneruskan qiamullail
Jika sepanjang bulan Ramadan kita telah bersungguh-sungguh menghidupkan malam kita dengan pelbagai ibadah terutamanya solat qiyam Ramadan (solat tarawih), ia seharusnya diteruskan juga pada hari-hari berikutnya dengan mengerjakan solat tahajjud. Saranan ini tidak bermaksud mengkhususkan pada malam Aidilfitri untuk dikerjakan qiamullail. Apa yang cuba ditekankan di sini adalah semangat mengerjakan qiyam Ramadan (solat tarawih) haruslah diteruskan dengan mengerjakan qiamullail pada hari-hari berikutnyasesudah bulan Ramadan.
4. Mandi pada pagi hari raya
Disunnahkan mandi di pagi hari raya sebagaimana mandi wajib, iaitu sebelum berangkat menuju ke tempat perlaksanaan solat Aidilfitri. Ali bin Abi Thalib r.a pernah ditanya mengenai mandi. Adakah diharuskan mandi setiap hari? Beliau menjawab:“Tidak harus melakukannya. Namun, mandi yang diharuskan ialah mandi pada hari Jumaat, hari Arafah, hari Aidiladha dan Aidilfitri.” – Hadis riwayat Imam Syafie di dalam Musnad al-Syafi’i, jil. 1, ms. 118-119.