9.08.2010

Diriku Mencari Sinar Kegemilagan


Inilah insan yang fakir dan kerdil bernama Nizam.Baru bermula kareernya seorang motivator selepas mula berkecimpung dalam bidang motivasi. Gambar yang disebelah tu adalah ketikaku sedang memberi ceramah berkaitan motivasi student di Seksyen 4 Tambahan, Bandar Baru Bangi.

Dunia motivasi sebenarnya banyak cabran terutamanya dalam mendidik anak-anak pada masa sekarang yang lebih advance dari diri kita semasa menjadi kanak-kanak dahulu. Kadang-kadang peringkat umur diorang lebih suka mencuba sesuatu yang baru.. Kalaulah dari peringkat awal kita tidak mengawal tingkah laku mereka berkemungkinan akan mempengaruhi tingkah laku mereka,,Mereka akan mudah terjebak dengan perkara-perkara yang tidak sihat.

Dan disebabkan itulah aku memilih dunia motivasi ini. Aku xnak adik adikku jauh terpesong dengan duniawi..Aku xnak adik-adikku mudah terpengaruh dengan dunia baarat..Aku takut macamna keadaan mereka pada tahun 2020 nanti...adakah mereka semakin rosak..adakah masalah pembuangan bayi contohnya akan semakin bertambah..Betullah kata segelintir ahli akademik.:"Kemajuan ssebuah negara maju mempengaruhi tingkah laku masyarakat"..

Kadang2 aku juga turut berfikir

Mampukah kita berdepan dengan kewujudkan penjenayah seksual terhadap kanak-kanak di kawasan kejiranan kita dalam keadaan sikap mementingkan diri sendiri masih menebal dalam budaya kita?Entahlah dengan keadaan media massa kadang2 banyak mebentuk keperibadian negatif terhadap anak-anak..

Aku berharap sangat agar kite semua sedar keadaan skrg ni..Ingatlah perlunya didikan agama diberikan sepenuhnya kepada anak-anak kita khususnya dari peringkat awal..Biarlah sekurang-kurangnya mereka ada asas tentang agama..Dan yang paling penting sentiasalah dekati mereka dengan dunia masjid..Insya allah ,Allah swt akan melindungi kalian..percayalah ape yang aku sampaikan disiini..

Aku mohon seribu kemaafan skiranya penulisan ku ini, menampakkan tidak tersusun,,Itulah kelemahan diriku ini untuk berkaya.harapan agar ianya dapat dijadikan tatapan umum oleh semua,,Insya allah..


0 comments:

Post a Comment