9.20.2010

Terus Melangkah Meggapai Kejayaan...



Salam Syawal..

Malam ni terdetik penulis nak menceloteh,,,ramadhan baru sahaja meninggalkan kita semua,,Kadnag-kadang rasa sayu dan sedih seolah-olah rasa belum je mencukupi menjalankan ibadah puasa ketika ramadhan,,Malam ni hati kadang2 terasa sunyi bila hari semakin hari banyak sangat benda baru yang berlaku dihadapan penulis..

Nak pendekkan cerita, Petang tadi baru dapat satu panggilan dari seorang hamba Allah swt yang mengadu tentang masalah yang dihdapai oleh adiknya yang liar,,..first time daapat klien kadang-kadang rasa gabra dan takut pun ada sebab belum pernah mendapat klien real..bermulanya karier ku sebagai seorang kaunselor..
Penulis dapat klien tupun dr tmpt penulis dapat jemputan untuk memberi pengisian di Masjid Puchong di bawah pengelolaan program JAIS bersama dengan Ab Ikram sahabat perjuangan penulis...

Kadang-kadang rasa kurang berkeyakinan untuk menghadapi situasi ini..Kita tahu nak buat benda tu tetapi tak ada keyakinan..Dan ada pula masalah yang tak sepatutnya hadir tetapi tiba2 hadir...Penulis percaya rasa takut, gementar dan tidak yakin diri itu adalah perkara biasa yang dialami oleh semua orang yang NORMAL. Ini bermaksud, jika kita alami masalah itu, kita termasuk dalam kategori orang yang sihat dan normal. Jika tidak rasa takut dan gementar langsung, itu yang perlu dibimbangkan.

Pertama, teruskan membaca tips-tips yang ada di sini terutamanya yang telah penulis kompilasikan di www.osmanaffan.com/kompilasi.htm. Apa yang selalu kita baca dan fikirkan boleh membentuk corak pemikiran kita. Semakin banyak membaca tentang teknik bercakap dengan penuh yakin, semakin kita cenderung ke arah bercakap dengan keyakinan yang tinggi.

Kedua, suara yang menggeletar selalunya disebabkan ia tidak dikeluarkan dengan kuat. Saya terangkan dan tunjukkan kepada pelajar peringkat universiti di dalam program saya yang suara perlahan akan lebih mudah bergetar. Ia membuat kita kelihatan seperti tidak yakin dan takut. Apabila pendengar mendengar ucapan yang bercampur rasa takut dan tidak yakin diri, mereka mudah hilang minat dan mungkin timbul rasa untuk menambahkan lagi rasa takut kita.

Keyakinan diriJadi, hari ini, apa kata cuba berlatih kuatkan suara. Keluarkan suara dengan kuat dan tegas. Hanya dengan bercakap lebih kuat sahaja akan membuat kita kelihatan dan kedengaran seperti seorang yang sangat yakin. Namun ingat, kuat bukan bermaksud menjerit. Bayangkan kita hendak meninggikan suara untuk memanggil seseorang. Kita mahu panggil sekua hati tetapi kita tidak mahu menjerit. Bagaimanakah bunyinya? (tip, tarik nafas sebelum keluarkan suara).

Akhir sekali, ada dua cara umum untuk manusia mengatasi rasa takutnya. Pertama ialah dengan melarikan diri dan kedua berhadapan dan bersemuka dengan apa yang ditakuti. Rasa tidak yakin bercakap di hadapan khalayak ramai adalah satu ketakutan yang perlu dihadapi dengan cara berhadapan. Kita boleh belajar teori bercakap bertahun-tahun lamanya tetapi ia tidak berguna jika kita masih tidak mampu mencabar diri kita berhadapan dengan ketakutan tersebut.

Penulis cadangkan kita cari peluang sebanyak mungkin untuk berdepan dengan rasa takut ini. Jangan bimbang jika tidak berapa berjaya pada awalnya kerana semua orang berjaya (pada satu tahap) pernah mengalami kegagalan. Percaya atau tidak penulis juga pernah tergolong dalam kategori orang yang sangat takut untuk bercakap di hadapan khalayak ramai kerana masalah lupa apa yang hendak diperkatakan, panik, tidak dapat menyusun idea dengan baik dan sebagainya.

Sekarang, ramai yang tidak percaya bahawa penulis masih lagi rasa berdebar dan takut setiap kali mahu memulakan ucapan. Namun penulis mengawal rasa takut itu dan menukarkannya kepada tenaga yang membuat kelihatan lebih yakin dan mampu meyakinkan semasa berucap...

Buatlah yang terbaik untuk kehidupan kita..

0 comments:

Post a Comment