1.04.2011

Apa yang kita fikirkan selalu itulah yang akan jadi....


Hidup kita adalah produk akhir kepada pemikiran kita.

Apa yang kita fikirkan selalu, itulah yang akan jadi. Fikiran kita mempunyai kuasa tarikan. Ia akan menarik orang perseorangan, situasi, benda dan perkara yang berkaitan dengan apa yang kita fikirkan.

Apabila kita selalu fikirkan masalah dan kita terbanyang betapa beratnya kita menanggung masalah, fikiran kita akan menarik orang-orang yang bermasalah yang menjadikan kita semakin bermasalah. Selepas itu kita akan berjumpa dengan situasi-situasi bermasalah yang akan menambah bebanan masalah sedia ada di bahu kita.

Tadi kita terjumpa orang bermasalah, sekarang kita terserempak dengan situasi-situasi bermasalah. Kita akan jadi tertekan oleh masalah-masalah yang muncul satu persatu, lepas satu masalah muncul lain satu masalah lain pula.

Tak lama selepas itu kita akan terserempak dengan perkara-perkara yang menimbulkan masalah, diselang-seli dengan benda-benda bermasalah hingga membuatkan Anda jadi tidak senang dengan bermacam rupa masalah yang macam tak berhenti kemunculannya. Anda rasa semakin rasa terhimpit, tersepit di tengah-tengah himpunan masalah.

Sedarlah realiti kita dan kehidupan kita dibentuk oleh fikiran kita.

Apa yang kita fikirkan selalu ibarat satu doa, saya panggil sebagai doa non-verbal kerana kita berdoa meminta sesuatu dengan memikirkan sesuatu. Apabila kita doa banyak kali, sudah tentu Allah ia adalah peluang untuk ia menjadi realiti. Maka, apabila kita selalu memikirkan masalah, perbuatan itu samalah seperti kita meminta supaya makin banyak masalah dimunculkan dalam hidup kita.

0 comments:

Post a Comment